Blogger Widgets

Πέμπτη, 24 Φεβρουαρίου 2011

ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ





          
Μερικές λέξεις ο σημερινός άνθρωπος τις έχει παρεξηγήσει. ΄Εχει εξορίσει το πραγματικό νόημά τους και δίδει ερμηνείες κατά το δοκούν. Αυτό βέβαια είναι λυπηρό, γιατί διαστρεβλώνεται η αλήθεια και επικρατεί μια ψεύτικη έννοια. Και η παρεξηγημένη λέξη είναι   η λέξη  Τριώδιο.
           Σήμερα άνθρωποι που αγαπούν το Χριστό, αλλά και οι κοσμικοί, μόλις φθάσει η Κυριακή του  Τελώνου και Φαρισαίου λέγουν: « άνοιξε το Τριώδιο ». Και ο καθένας από τη σκοπιά του το αντιλαμβάνεται  διαφορετικά. ΄Εχει στο νου του το δικό του Τριώδιο.
Και το ερώτημα είναι: Πώς βλέπουν το Τριώδιο οι κοσμικοί και πώς οι θρησκεύοντες;
Οι θρησκευόμενοι άνθρωποι, όταν λέγουν Τριώδιο εννοούν την ιδιαίτερη περίοδο της  Εκκλησίας μας,   που αρχίζει την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου και τελειώνει τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου. Αυτή  η περίοδος είναι περίοδος κατ’εξοχήν μετανοίας,  νηστείας,  προσευχής, περισυλλογής και κατανύξεως.
Η περίοδος αυτή του  Τριωδίου, υποδιαιρείται σε τρείς ημιπεριόδους σύμφωνα με την αγία μας Εκκλησία.
Η πρώτη περίοδος συμπεριλαμβάνει τις τέσσερες πρώτες Κυριακές δηλ. την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου, την Κυριακή του Ασώτου, την Κυριακή των Απόκρεω και την Κυριακή της Τυροφάγου.
Με την πρώτη αυτή περίοδο η αγία μας Εκκλησία μάς προετοιμάζει κατάλληλα προκειμένου να μας εισαγάγει στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Γι’ αυτό θα ακούσουμε τον Υμνογράφο της  Εκκλησίας μας να λέγει: 
« Της μετανοίας άνοιξόν μοι  πύλας ζοωδότα….»
« Της σωτηρίας  εύθυνόν μοι τρίβους Θεοτόκε  » και
«  Τα πλήθη των  πεπραγμένων μοι δεινών εννοών ο τάλας τρέμω την φοβεράν ημέραν της κρίσεως. Αλλά θαρρών εις το έλεος της ευσπλαχνίας σου ως ο Δαβίδ βοώσει ,  ελέησόν με ο Θεός κατά το μέγα σου έλεος.
Με την πρώτη Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου η Αγία μας  Εκκλησία μας διδάσκει την ταπείνωση, που ελκύει τη Χάρη του Θεού και μας αποτρέπει από την υπερηφάνεια,  που γίνεται αιτία κάθε αμαρτίας.
Με τη δεύτερη Κυριακή του  Ασώτου  μας πληροφορεί ότι η μετάνοιά μας βρίσκει ανταπόκριση στην αγκαλιά του πολυεύσπλαχνου Πατέρα.
Με την Τρίτη Κυριακή μας υπενθυμίζει ότι  θα έλθει η ημέρα της Κρίσεως,  κατά την οποία θα δώσουμε λόγο στο Θεό για τα έργα μας και τις πράξεις μας. Εκεί τα λιμνάζοντα υδατα διαταράσσονται.  γιατί μας λέγει ότι: «Βίβλοι ανοιγήσονται και τα κρυπτά δημοσιεύονται ».
Με την τέταρτη Κυριακή συνιστά την συγχωρητικότητα,  ως απαραίτητη προϋπόθεση , για τη δική μας άφεση των αμαρτιών.
Μετά τις τέσσερες Κυριακές, εισαγόμαστε στη δεύτερη περίοδο του Τριωδίου, την  Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, που αρχίζει από τον Εσπερινό της Τυροφάγου{τον Εσπερινό της συγγνώμης } και τερματίζει το Εσπέρας της Κυριακής των Βαϊων.
Σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα, η Αγία μας  Εκκλησία  με τις ιερές της υμνωδίες, με τα αναγνώσματα τα Παλαιοδιαθηκικά κυρίως,  με το Μέγα  Απόδειπνο και τις Προηγιασμένες Θείες Λειτουργίες  μας προωθεί στην Εξομολόγηση, τη Μετάνοια και τη Θεία Κοινωνία προκειμένου να αγιασθούμε και να Θεωθούμε.
      Mέγιστη βοήθεια μας παρέχει κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής η ωραιότατη και πλούσια σε νοήματα  ευχή του Αγίου Ευφραίμ του Σύρου  που καθημερινά ακούγεται από τον ιερουργό ιερέα και μας προτρέπει να συμμορφωθούμε  και να καταστήσουμε τα λόγια αυτά πράξη στη ζωή μας. Τι  λέγει στον  Κύριο ο Άγιος;
      « Κύριε και Δέσποτα της ζωής μου, πνεύμα αργίας, περιεργείας, φιλαρχίας  και αργολογίας μη μοι δός.
        Πνεύμα δε σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, υπομονής και αγάπης, χάρισέ μου τω σω δούλω.
        Ναι, Κύριε  Βασιλεύ, δώρισέ μοι του οράν τα εμά πταίσματα και μη κατακρίνειν τον αδελφό μου,ότι ευλογητός εί εις τους αιώνας των αιώνων» .
        ΄Ετσι με το τέλος της Μ. Τεσσαρακοστής οδηγούμαστε στο ουσιωδέστερο τμήμα του  Τριωδίου, την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα.
         Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα αποτελεί το αποκορύφωμα του όλου Τριωδίου, γιατί  μας ανεβάζει στον κρανίου τόπο{ στο Γολγοθά},όπου ο Θεάνθρωπος Λυτρωτής Κύριος Ιησούς Χριστός  γίνεται ο πρώτος αιμοδότης χαρίζοτας πάνω στο φρικτό  ικρίωμα του Σταυρού το Πανάγιο αίμα του, προκειμένου εμείς οι ανάξιοι, αμαρτωλοί και πεπτωκότες  να οδηγηθούμε στη Λύτρωση και τη Σωτηρία.
         Τριώδιο παράλληλα είναι και ένα βιβλίο της Εκκλησίας μας Λειτουργικό.
Το βιβλίο αυτό περιέχει ιερά κατανυκτικά κείμενα,  που ψάλλονται και  άλλα αναγιγνώσκονται κατά τη χρονική διάρκεια του Τριωδίου και τα οποία μεταρσιώνουν την ψυχή του πιστού,  αλλά παράλληλα την κατανύσουν και την  οδηγούν στη μετάνοια.
         Λέγεται δε Τριώδιο αυτό το Εκκλησιαστικό Βιβλίο, γιατί  κάθε ημέρα έχει τρείς ωδές με μια ομάδα τροπαρίων που ακολουθούν την κάθε ωδή.
         Αυτό είναι το Τριώδιο για τους ανθρώπους που έχουν συμμορφώσει τη ζωή τους σύμφωνα με τις εντολές του Κυρίου μας.
          Υπάρχει όμως και ένα άλλο Τριώδιο. Αυτό όμως το τριώδιο δεν έχει καμμία σχέση με την Εκκλησία και τους πιστούς της. Είναι τριώδιο κοσμικό. τριώδιο αμαρτωλό και απαράδεκτο. Το τριώδιο αυτό λειτουργεί σε στέκια κοσμικά, όπου η αμαρτία φωλειάζει και εκμαυλίζει κυρίως τους νέους ανθρώπους να ζήσουν την ζωή τους και να τη γλεντήσουν τώρα που έχουν τα νειάτα τους και μπορούν. Το τριώδιο αυτό είναι εφεύρεση των κοσμικών κύκλων που έχουν ως δόγμα τους το «φάγωμεν πίωμεν αύριον γαρ αποθνήσκωμεν ». Το τριώδιο αυτό κύκλοι αθεϊστικοί το λανσάρουν και το κακό είναι ότι και ορθόδοξοι χριστιανοί παρασύρονται λέγοντες πως δεν κάνουν κάτι κακό,  αλλά απλά γλεντούν τη ζωή τους προκειμένου να ξεφύγουν για λίγο από τη ρουτίνα. Ο πονηρός προσπαθεί και εκμαυλίζει ακόμη και χριστιανούς, ώστε στην πλέον κατανυκτική περίοδο της Εκκλησίας μας  να τη μολύνουν και να τη νοθεύσουν  με στοιχεία αντορθόδοξα και αντιπαραδοσιακά.
          ΄Ετσι οι άνθρωποι μεμονωμένα ή και σύλλογοι οργανωμένοι μεριμνούν για το κέντρο στο οποίο θα μεταβούν αυτές ιδιαίτερα τις ημέρες για να χορέψουν, να ξεφαντώσουν να ψάλλουν τα Βακχικά τους  άσματα, να ξεσκάσουν για λίγο και γιατί όχι και να μεθύσουν. Αυτόν τον καιρό  ακόμη θα μασκαρευτούν, θα οργιάσουν, θα ξενυχτίσουν, θα χυδαιολογήσουν, θα κάνουν πονηρές σκέψεις , γιατί οπωσδήποτε θα σκανδαλισθούν, θα παρεξηγηθούν, θα καυγαδίσουν,  θα βλασφημήσουν και με ένα λόγο θα διώξουν το Χριστό από τη ζωή τους.
      Και ο διάβολος χαίρεται και καμαρώνει τα πνευματικά του τέκνα που ανάλογα με την επίδοσή  τους θα τα βαθμολογήσει. Και πρέπει να ομολογήσουμε ότι δεν θα αφήσει κανένα μεταξεταστέο, αλλά όλους θα τους προαγάγει και με καλό βαθμό. ΄Αλλους θα τους προαγάγει σε τάξη ανώτερη, άλλους θα τους βάλλει στο δικό του πανεπιστήμιο και άλλους θα τους αναγορεύσει καθηγητές και πρυτάνεις του κακού.
        Τέλος οι άνθρωποι αυτοί τις δραστηριότητες αυτών των ημερών θα τις χαρακτηρίσουν τριώδιο. Ναι. Τριώδιο του πονηρού, τριώδιο του αντιχρίστου.
Τουλάχιστον εμείς δε βρίσκουμε άλλη ονομασία.
                 
Kαλό και ευλογημένο Τριώδιο.
Με  πατρικές ευχές
π. Βασίλειος